ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ نمایشگاه نقاشی خط علیرضا بهدانی این روزها در نگارخانه فردوسی برگزار میشود. در این نمایشگاه که «نقش عشق» نام دارد، فضایی به وجود آمده است که در آن هنر و ادبیات به زیبایی درهم آمیختهاند و احساسات عمیق انسانی به تصویر کشیده شده است. در این نمایشگاه، بیش از شصت اثر نقاشی خط از این هنرمند مطرح خوشنویسی، نگارگری و نقاشی، به نمایش گذاشته شده است که با ترکیب رنگها و فرم ها، دنیای جدیدی از احساسات و تفکرات را برای بیننده خلق میکند.
هر اثر، داستانی دارد که از دل کلمات برآمده است و با خطوطی زیبا روایت میشود. این نمایشگاه فرصتی است تا مخاطبان با دنیای شگفت انگیز نقاشی خط آشنا شوند و از نزدیک شاهد خلاقیتهای این هنرمند باشند. علیرضا بهدانی متولد سال۱۳۵۰ در بیرجند، نخبه هنری در رشته کتابت قرآن، خوشنویس بزرگترین و کوچکترین قرآن طلای دست نویس، خوشنویس بزرگترین نهج البلاغه طلای دست نویس، خوشنویس اولین قرآن شکسته نستعلیق و معلی و خالق بزرگترین تابلوی نقاشی خط است. آنچه در ادامه میخوانید، گفت وگوی شهرآرا با علیرضا بهدانی است.
در مورد شکل گیری این نمایشگاه و آثارتان بگویید؟
من اخیرا بیشتر در زمینه آموزش نقاشی خط فعالیت میکنم. بیشتر آثار موجود در این نمایشگاه، آموزشی است. هفته پیش قرار بود دانشجویان دانشگاه، نمایشگاهی برگزار کنند که لغو شد و من به طور اتفاقی این نمایشگاه را برگزار کردم. بیشتر آثار برگرفته از اشعار حافظ است.
وضعیت گرایش هنرجویان به این هنر و سطح کارهای آنها چگونه است؟
کلاسهای من نسبت به سایر هنرها همیشه شلوغ و استقبال از این هنر بسیار خوب است. سطح کارهای هنرجویان نیز پذیرفتنی است.
آیا در تولید اثر، مراحل خاصی را دنبال میکنید یا بیشتر به الهام لحظهای وابسته هستید؟
تقریبا همه کارهای من بداهه است و هیچ کدام را از قبل اتود نمیزنم.
شما با آثار خود میخواهید چه حسی را به مخاطب منتقل کنید؟
ماحصل هر کار هنری، ارائه یک وجه از زیبایی طبیعت و جهان هستی است. من هم سعی میکنم با استفاده از خط، مفاهیم مختلف را به مخاطب عرضه کنم. در این نمایشگاه، بیشتر آثار درمورد عشق و شوروحال است تا مخاطب از حالت روزمرگی خارج شود.
چگونه تعادل بین سنت و نوآوری را در آثار خود حفظ میکنید؟ آیا تمایل دارید مرزهای جدیدی را در این هنر تجربه کنید؟
نقاشی خط یک هنر مدرن است که من در آن از خوشنویسی سنتی استفاده کردهام. این هنر، تلفیقی از سنت و تکنیک مدرن است؛ یعنی خط سنتی است و تکنیکهای امروزی به آن اضافه شده و تلفیقی از هنر و مدرنیته است. خوشنویسی، انتزاعیترین هنر ایرانی محسوب میشود؛ زیرا میتوان در یک کلمه، کاملا هدف و مقصود خود را رساند.
وضعیت هنر نقاشی خط را چطور ارزیابی میکنید؟
اکنون این هنر در کل ایران رواج پیدا کرده و خوشبختانه یا متأسفانه جای خط و نقاشی را گرفته است. به بیان دیگر تلفیقی از هر دوی آن هاست که تقریبا این دو هنر با آن ادغام شده است و به نظرم به روزترین هنر ایران محسوب میشود. اکنون بیشتر هنرمندان، کالی گرافی و نقاشی خط کار میکنند تا خط و نقاشی سنتی.
به عنوان یک هنرمند باسابقه که فعالیتهای چشمگیری در این حوزه دارید، هوش مصنوعی را در زمینه هنر تهدید میبینید یا فرصت؟
هر ابزاری میتواند به سرعت اجرای آثار کمک کند، اما کار دست، همیشه جایگاه خود را داشته است، خواهد داشت و ارزشمند خواهد ماند. در برخی بخشهای کار که اجرای آن سختتر است، میتوان از هوش مصنوعی و نرم افزارهای مختلف کمک گرفت. هوش مصنوعی میتواند به منزله دستیار هنرمند، نقش بیافریند و خودش هم میتواند به خلق ایده بپردازد.